[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 47 - ( 5-1403 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی رقابت مؤثر در صنعت بانکداری ایران با رویکرد آمیخته
محمدجواد محقق‌نیا1 ، بنفشه فرهنگ‌زاده 2، مسلم پیمانی3 ، وجه‌اله قربانی‌زاده4
1- دانشیار گروه مالی و بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه مالی و بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، b.farhangzadeh@gmail.com
3- دانشیار گروه مالی و بانکداری ، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (680 مشاهده)
علی‌رغم جایگاه ویژه بانک‌ها در سیستم مالی و با وجود فضای ناسالم رقابت در سیستم بانکی کشور طی سال‌های اخیر، تحقیقات بسیار کمی پیرامون رقابت مؤثر انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی رقابت در صنعت بانکداری ایران با استفاده از روش دیمتل است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق مطالعه متون و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان مالی- بانکداری بوده است. نمونه‌گیری نیز به صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شده است. به منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون و جهت تأیید و غربالگری مضامین از تکنیک فازی دو مرحله‌ای و برای ارزیابی روابط علی و معلولی میان ابعاد مدل از روش دیمتل استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی، سیاسی، محیطی و اجتماعی به عنوان علت‌ها بر عوامل ساختاری، قانونی، مدیریتی و مالی اثرگذار هستند. همچنین، عوامل محیطی اثرگذارترین و عوامل ساختاری اثرپذیرترین شاخص‌ها بودند. عوامل قانونی و محیطی نیز به واسطه تعامل بیشتری که با سایر متغیرها داشتند از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. همچنین طبق نتایج، عوامل قانونی مشکل اصلی ضعف در رقابت مؤثر است و عوامل محیطی می‌تواند حل‌کننده مشکل عوامل قانونی باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: رقابت، رقابت مؤثر، تحلیل مضمون، دلفی فازی، دیمتل
متن کامل [PDF 1253 kb]   (136 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/8 | پذیرش: 1403/1/11 | انتشار: 1403/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohagheghniya M, Farhangzadeh B, Peymani M, Ghorbanizadeh V. Development of Effective Competition Model in Iran banking industry through mixed research method. mieaoi 2024; 13 (47) : 1
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1511-fa.html

محقق‌نیا محمدجواد، فرهنگ‌زاده بنفشه، پیمانی مسلم، قربانی‌زاده وجه‌اله. طراحی الگوی رقابت مؤثر در صنعت بانکداری ایران با رویکرد آمیخته. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1403; 13 (47) :7-32

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1511-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 47 - ( 5-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660