1- گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. 2- گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (نویسنده مسئول) ، Pakmaram@bonabiau.ac.ir 3- گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (164 مشاهده)
در هر سرزمین و جامعه ای مردم و دولت دو طرف نظام مالیاتی اند. برای اینکه نظام مالیاتی با حداکثر کارآمدی و اثربخشی همراه شود، باید هر دو طرف از یکدیگر شناخت جامعی داشته باشند. برآیند شناخت ها و اعتمادسازی به افزایش دانایی شهروندان حقیقی و حقوقی در زمینه ارزیابی به اهمیت مالیات و ضرورت پرداخت آن منجر میشود. در این پژوهش به بکارگیری الگوهای رفتاری برای ارائه مدل سنجش فرهنگ مالیاتی پرداختهایم. رویکرد پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی-کمّی) است. در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی رشتههای حسابداری و ممیزان مالیاتی و حسابداران رسمی تا مرحله اشباع نظری (16 مصاحبه) تشکیل شده است. محقق با توجه به درگیری با تحقیق، ادبیات تحقیق، نظر خبرگان، در نهایت 6 مقوله اصلی شامل بشرح اصلی شامل فرهنگ مالیاتی(آموزش فرهنگی، تمایل به پرداخت و صداقت و احساس مسئولیت) شرایط علی(عوامل اجتماعی،اقتصادی، سازمانی، سیاسی، قانونی و فردی)؛ بافت یا زمینه(هزینه روانی تمکین، کنش متقابل، منصفانه بودن رویه های مالیاتی، تشخیص صوری مالیات) مداخله گر(پاسخگویی مالیاتی، سلامت اقتصادی، ناکارآمدی مصارف مالیاتی، عدالت مالیاتی)، راهبرد(تکالیف مالیاتی، تمکین جبر محور، منافع مشترک مالیاتی)، پیامدها(اعتماد سازی، رضایتمندی مودیان، شفافیت قوانین مالیاتی) را ایجاد نموده است. سپس، محقق در گام مهم بعدی دادههای جمعآوری شده بـا اسـتفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه وتحلیل نموده و نهایتاً مدل مفهومی پژوهش اسـتخراج گردیـد.
Salimichenar R, Pakmaram A, Abdi R, Zeynali M. Using behavior patterns to provide a tax culture measurement model. mieaoi 2021; 10 (36) : 18 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1841-fa.html
سلیمی چنار رضا، پاک مرام عسگر، عبدی رسول، زینالی مهدی. بکارگیری الگوهای رفتاری برای ارائه مدل سنجش فرهنگ مالیاتی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (36) :495-522