1- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه (نویسنده مسئول) 2- کارشناسارشد مدیریت کسبوکار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولتآباد ، moh.msh49@gmail.com
چکیده: (3892 مشاهده)
هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مشارکت مشتری با شبکههای اجتماعی بر چسبندگی مشتری در بین مشتریان بانک صادرات استان اصفهان در تحقیقی بهروش توصیفی- همبستگی با جامعه آماری کلیه مشتریان عضو صفحه اینستاگرام و باشگاه مشتریان بانک صادرات استان اصفهان بوده که 385 نفر آنها بهعنوان نمونه و بهروش تصادفی ساده انتخاب و با پرسشنامه برگرفته شده از مطالعات ژانگ و همکاران (2017) مورد پرسش قرار گرفتند.یافتههای پژوهش نشان داد مشارکت آگاهانه بر ارزش عملیاتی تأثیر نمیگذارد ولی بر ارزش لذتبخشی و ارزش اجتماعی تأثیر مثبت میگذارد. اشتیاق مشتری بر ارزش عملیاتی، ارزش لذتبخشی و ارزش اجتماعی تأثیر مثبت میگذارد. تعامل اجتماعی بر ارزش عملیاتی تأثیر مثبت میگذارد اما بر ارزش لذتبخشی و ارزش اجتماعی تأثیر نمیگذارد. مشارکت آگاهانه، اشتیاق مشتری، ارزش عملیاتی، ارزش لذتبخشی و ارزش اجتماعی بر چسبندگی مشتری تأثیر مثبت میگذارد. ولی تعامل اجتماعی بر چسبندگی مشتری تأثیر نمیگذارد. چسبندگی مشتری بر تبلیغ دهانی در بانک صادرات تأثیر مثبت میگذارد. ارزش عملیاتی در تأثیرگذاری مشارکت آگاهانه بر چسبندگی مشتری نقش میانجی ندارد اما در تأثیرگذاری اشتیاق مشتری و تعامل اجتماعی بر چسبندگی مشتری نقش میانجی دارد. نقش میانجی ارزش لذتبخشی در تأثیرگذاری مشارکت آگاهانه، اشتیاق مشتری و تعامل اجتماعی بر چسبندگی مشتری معنادار است. نقش میانجی ارزش اجتماعی در تأثیرگذاری تعامل اجتماعی بر چسبندگی مشتری معنادار نبوده اما در تأثیرگذاری مشارکت آگاهانه و اشتیاق مشتری بر چسبندگی مشتری معنادار است.
Mashhadizadeh M, Saedi B. Investigation of Relationship between Customer Engagement, value co-creation value & Customer Stickiness to Social Networks in the Banking. mieaoi 2020; 9 (32) :147-173 URL: http://mieaoi.ir/article-1-864-fa.html
مشهدیزاده محمد، ساعدی بهزاد. بررسی روابط میان مشارکت مشتری، ایجاد ارزش مشتری و چسبندگی مشتری به شبکههای اجتماعی در نظام بانکی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1399; 9 (32) :147-173