[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 45 - ( 10-1402 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
تجارت الکترونیک، مکانیزه شدن و شفافیت سیستم‌های حسابداری: رویکرد ترکیبی
احمد بهرامی1 ، ایمان داداشی 2، حمیدرضا غلا نیا روشن3
1- دانشجوی دکتری رشته حسابداری،واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
2- استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایران. (نویسنده مسئول) ، idadashi@gmail.com
3- استادیار گروه حسابداری، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
چکیده:   (328 مشاهده)
مصرف‌کنندگان اغلب اوقات از خریدهای آنلاین و وب سایت‌های تجارت الکترونیکی به دلیل عدم شفافیت اطلاعات در وب سایت‌ها اجتناب می‌کنند. در این پژوهش به دنبال بررسی تأثیرات شفافیت تجارت الکترونیک و مکانیزه شدن بر سیستم‌های حسابداری شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران که به‌صورت آنلاین به کسب‌وکار می‌پردازند است. روش پژوهش مبتنی بر روش ترکیبی است. با اجرای روش تئوری داده بنیاد و انجام 18 مصاحبه عمقی با استفاده از پروتکل و بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند چندگانه (شدت و گلوله برفی)، داده‌ها (حسابداران و متخصصان مالی) جمع‌آوری‌شده‌اند. همچنین با استفاده از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم‌افزار اطلس.تی.ای به تعیین مقولات و مضامین پرداخته شد. در مطالعه کمی 298 نفر به صورت تصادفی و کاربرد پرسشنامه استاندارد انتخاب شدند. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار لیزرل صورت پذیرفت. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که 1) شفافیت محصولات، شفافیت خریداران و شفافیت نقل و انتقالات تأثیر به سزایی در شفافیت اطلاعات مالی دارد؛ 2) ادراک شفافیت اطلاعات تأثیر به سزایی در قصد خرید آنلاین و افزایش مصرف‌کنندگان دارد؛ 3) ریسک ادراکی نیز بر خرید مجدد و ادراک شفافیت تأثیر بسزایی بر شفافیت اطلاعات دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: شفافیت اطلاعات، شفافیت محصولات، شفافیت فروشندگان، بورس اوراق بهادار، رویکرد ترکیبی.
متن کامل [PDF 735 kb]   (139 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/22 | پذیرش: 1402/7/25 | انتشار: 1402/10/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahrami A, dadashi I, gholamnia roshan H. Electronic commerce, mechanization and transparency of accounting systems: A Mixed Method approach. mieaoi 2023; 12 (45) : 8
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1466-fa.html

بهرامی احمد، داداشی ایمان، غلا نیا روشن حمیدرضا. تجارت الکترونیک، مکانیزه شدن و شفافیت سیستم‌های حسابداری: رویکرد ترکیبی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (45) :195-219

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 45 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4657