استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، mostafakazemi@rihu.ac.ir
چکیده: (2212 مشاهده)
ارتقای سطح ایمان و عمل به احکام اسلامی و نهادینه کردن اخلاق اسلامی یکی از اساسیترین خطیمشیگذاریهای اسلام برای بهبود تصمیمگیریهای اخلاقی در کسبوکار است. اسلام با تکیه بر آموزههای وحیانی و محور قرار دادن اخلاق در کسب وکار، زمینههای تقویت تقوا و درونی شدن دینداری و ارتقاء تصمیمگیریهای اخلاقی را در کسبوکارها فراهم نموده است. تقویت ایمان و تقوای الهی در افراد میتواند زمینه پیدایش تصمیمگیریهای اخلاقی در تمامی عرصههای کسبوکار را فراهم نماید و افراد را به راستگویی، امانتداری، وفای به عهد و رعایت انصاف، دوری از غش و غرر در کسبوکار متمایل نماید. نتایج این تحقیق که با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و با هدف بررسی تأثیرات تقوای الهی بر تصمیمگیر اخلاقی در کسبوکار انجام پذیرفته، حاکی از آن است که تقوا موجب بهبود تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکاردر هر چهار مرحله حساسیت، قضاوت، تمایل، و رفتار اخلاقی میگردد و موجبات جریان بهموقع و قابل اتکای اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان طرفین مبادله میباشد.در فضای کسبوکار اسلامی به علت رسوخ تقوا در تمامی مراحل چهارگانه تصمیمگیری اخلاقی نه تنها صداقت در گفتار، بلکه به معنای وسیع آن که شامل صدق در نیت و رفتار نیز بشود مواجه هستیم.
kazemi najafabadi M. The effect of piety on ethical decision-making in business from the perspective of Islamic economics. mieaoi 2021; 10 (35) :101-124 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1026-fa.html
کاظمی نجفآبادی مصطفی. اثر تقوا بر تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکار از منظر اقتصاد اسلامی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (35) :101-124