1- دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه 2- استاد دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) ، mousaaei@ut.ac.ir 3- استاد دانشگاه تهران
چکیده: (2627 مشاهده)
صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین راه های توسعه مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تاثیر مولفه های مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بین المللی و در نهایت تحت تاثیر شاخص های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی موثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است.
روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهرهمدان به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده جهت پاسخگویی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با داده های بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تایید قرار گرفته است. داده ها پس از کدگذاری در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین راههای توسعه مورد توجه برنامهریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تأثیر مولفههای مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بینالمللی و درنهایت تحت تأثیر شاخصهای فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهر همدان به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده جهت پاسخگویی انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه با دادههای بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تأیید قرار گرفته است. دادهها پس از کدگذاری در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داده است که بین مؤلفههای تبلیغات و اقناع، احساس امنیت گردشگران، نحوه برخورد و میزان مشارکت تعاملات جامعه میزبان با میزان رضایت و جذب گردشگران همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین میزان همبستگی رضایت گردشگران با مؤلفه مشارکت و تعاملات جامعه میزبان 537/0 بود. همچنین یافتههای حاصل از آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داده است که مؤلفههای اجتماعی مورد نظر به میزان 707/0 میتوانند تغییرات حاصل در میزان رضایت گردشگران را پیشبینی نمایند. میتوان نتیجه گرفت که تقویت مؤلفههای اجتماعی از جمله تقویت میزان تعاملات جامعه میزبان با گردشگران، تقویت سرمایه اجتماعی برونگروهی شهروندان و میزان مشارکت آنها در شهرهای توریستپذیر از جمله همدان و مهمتر از همه تأمین امنیت گردشگران از اصلیترین مولفههای اثرگذار بر توسعه گردشگری است.
Lotfi Aghel R, Musai M, Vosooghi M. The Role of Social Factors Affecting Tourism Development (Case study: Hamadan). mieaoi 2019; 8 (26) :259-282 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1035-fa.html
لطفی عاقل راضیه، موسائی میثم، وثوقی منصور. بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1398; 8 (26) :259-282