[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 26 - ( 1-1398 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)
راضیه لطفی عاقل1 ، میثم موسائی 2، منصور وثوقی3
1- دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2- استاد دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) ، mousaaei@ut.ac.ir
3- استاد دانشگاه تهران
چکیده:   (2327 مشاهده)
صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین راه های توسعه مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تاثیر مولفه های مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بین المللی و در نهایت تحت تاثیر شاخص های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی موثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است.
روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهرهمدان به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده جهت پاسخگویی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با داده های بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تایید قرار گرفته است. داده ها پس از کدگذاری در نرم افزار  اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه مورد توجه برنامه‌ریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تأثیر مولفه‌های مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بین‌المللی و در نهایت تحت تأثیر شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است.
روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهر همدان به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده جهت پاسخ‌گویی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه با داده‌های بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تأیید قرار گرفته است. داده‌ها پس از کدگذاری در نرم‌افزار  اس پی اس اس  نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 یافته‌های پژوهش نشان داده است که بین  مؤلفه‌های تبلیغات و اقناع، احساس امنیت گردشگران، نحوه برخورد و میزان مشارکت تعاملات جامعه میزبان با میزان رضایت و جذب گردشگران همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین میزان همبستگی رضایت گردشگران با مؤلفه مشارکت و تعاملات جامعه میزبان  537/0 بود. همچنین یافته‌های حاصل از آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داده است که مؤلفه‌های اجتماعی مورد نظر به میزان 707/0 می‌توانند تغییرات حاصل در میزان رضایت گردشگران را پیش‌بینی نمایند. می‌توان نتیجه گرفت که تقویت مؤلفه‌های اجتماعی از جمله تقویت میزان تعاملات جامعه میزبان با گردشگران، تقویت سرمایه اجتماعی برون‌گروهی شهروندان و میزان مشارکت آنها در شهرهای توریست‌پذیر از جمله همدان و مهم‌تر از همه تأمین امنیت گردشگران از اصلی‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر توسعه گردشگری است.
 

 

واژه‌های کلیدی: همدان، گردشگری، مؤلفه های اجتماعی، احساس امنیت، اقناع، مشارکت.
متن کامل [PDF 665 kb]   (1181 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/18 | پذیرش: 1398/3/26 | انتشار: 1398/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lotfi Aghel R, Musai M, Vosooghi M. The Role of Social Factors Affecting Tourism Development (Case study: Hamadan). mieaoi 2019; 8 (26) :259-282
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1035-fa.html

لطفی عاقل راضیه، موسائی میثم، وثوقی منصور. بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1398; 8 (26) :259-282

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1035-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 26 - ( 1-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645