[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 35 - ( 6-1400 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوری اسلامی ایران و میزان تطابق آن با قرآن و سنت
ابوالفضل سامی1 ، خشایار سیدشکری2 ، غلامرضا مصباحی‌مقدم3 ، نعمت‌الله فلیحی‌پیربستی4
1- گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، ksshokri@yahoo.com
3- گروه اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام و گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
4- گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2282 مشاهده)
رفتار به‌معنی روش، سلوک و نحوه معاشرت درتمامی بخشهای زندگی انسان‌ها، به‌عنوان نمایش‌دهنده روحیات، درون‌مایه و به‌قولی نگرش و اندیشه اوست که نمود بیرونی پیدا می­کند؛ که در نگرش اسلامی خاستگاه آن را فطرت می­دانند؛ آنچه در این مقاله بر آن تأکید میشود، رفتارهای اقتصادی است که در قالب رفتار فروشندگان خرده­فروش (رفتار مبادلهای) در جمهوری­اسلامی­ایران است. از آنجا که قرآن وسنت به‌عنوان اصلیترین منابعی که مسلمانان از آن متابعت مینمایند، ابتدا با مراجعه به قرآن، نهج‌البلاغه و وسایلالشیعه رفتار مبادلهای در قالب عناوین خاص دستهبندی  شده و در نهایت با جمعبندی آنها همچون توجه به فطرت، سود وزیان اخروی و معنوی، مالکیت خداوند بر سود و زیان، تأثیر عوامل غیرطبیعی، توجه به وحی، رفتار منصفانه و سهلگیر‌‌انه و توجه به لذّت‌های معنوی، نتایج لازم از بحث از جمله تفاوت این رفتارها با رفتارهایی که در اقتصاد متعارف از آن یاد میشود، مشخص میگردد. در بخش کاربردی، ضمن استفاده از معادلات ساختاری، برای تعیین میزان ایمان افراد از پرسش‌نامه سنجش دین عزّتی و برای بررسی رفتار فروشندگان در جمهوریاسلامی­ایران، از پرسش‌نامه محقق ساخته ناشی از نتایج بخش نظری کمک گرفته شده است؛ برای تکمیل پرسش‌نامه از دو روش حضوری و اینترنتی با توجه به حجم کل جامعه فروشندگان (خرده­فروشان) در ایران، تعداد 300 نمونه در دسترس انتخاب گردید. پرسش‌نامهها در فاصله بهار و تابستان 1399 تکمیل شده­ است. نتایج ضمن تأیید رابطه ایمان با رفتار اسلامی فروشندگان، نشان می­دهد اثر عواملی چون وضعیت تأهل، سن، درآمد، تحصیلات و جنسیت افراد معنیدار نیست؛ همین‌طور سنجههای مختلف (سؤالات 12گانه) نشان میدهد رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوریاسلامیایران با رفتار مستخرجه از قرآن و سنت تا حد زیادی انطباق دارد.
واژه‌های کلیدی: اقتصادِ اسلامی، رفتار اقتصادی، قرآن و سنت، اقتصاد متعارف، رفتارِفروشندگان
متن کامل [PDF 1002 kb]   (424 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/1 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

samy A, Seidsshokri K, MesbahiMoghadam G, falihipierbasti N. Economic behavior of sellers in the Islamic Republic of Iran and its compliance with the Quran and Sunnat. mieaoi 2021; 10 (35) :171-196
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1046-fa.html

سامی ابوالفضل، سیدشکری خشایار، مصباحی‌مقدم غلامرضا، فلیحی‌پیربستی نعمت‌الله. رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوری اسلامی ایران و میزان تطابق آن با قرآن و سنت. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (35) :171-196

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1046-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 35 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4691