1- گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، ksshokri@yahoo.com 3- گروه اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام و گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران 4- گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (2284 مشاهده)
رفتار بهمعنی روش، سلوک و نحوه معاشرت درتمامی بخشهای زندگی انسانها، بهعنوان نمایشدهنده روحیات، درونمایه و بهقولی نگرش و اندیشه اوست که نمود بیرونی پیدا میکند؛ که در نگرش اسلامی خاستگاه آن را فطرت میدانند؛ آنچه در این مقاله بر آن تأکید میشود، رفتارهای اقتصادی است که در قالب رفتار فروشندگان خردهفروش (رفتار مبادلهای) در جمهوریاسلامیایران است. از آنجا که قرآن وسنت بهعنوان اصلیترین منابعی که مسلمانان از آن متابعت مینمایند، ابتدا با مراجعه به قرآن، نهجالبلاغه و وسایلالشیعه رفتار مبادلهای در قالب عناوین خاص دستهبندی شده و در نهایت با جمعبندی آنها همچون توجه به فطرت، سود وزیان اخروی و معنوی، مالکیت خداوند بر سود و زیان، تأثیر عوامل غیرطبیعی، توجه به وحی، رفتار منصفانه و سهلگیرانه و توجه به لذّتهای معنوی، نتایج لازم از بحث از جمله تفاوت این رفتارها با رفتارهایی که در اقتصاد متعارف از آن یاد میشود، مشخص میگردد. در بخش کاربردی، ضمن استفاده از معادلات ساختاری، برای تعیین میزان ایمان افراد از پرسشنامه سنجش دین عزّتی و برای بررسی رفتار فروشندگان در جمهوریاسلامیایران، از پرسشنامه محقق ساخته ناشی از نتایج بخش نظری کمک گرفته شده است؛ برای تکمیل پرسشنامه از دو روش حضوری و اینترنتی با توجه به حجم کل جامعه فروشندگان (خردهفروشان) در ایران، تعداد 300 نمونه در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامهها در فاصله بهار و تابستان 1399 تکمیل شده است. نتایج ضمن تأیید رابطه ایمان با رفتار اسلامی فروشندگان، نشان میدهد اثر عواملی چون وضعیت تأهل، سن، درآمد، تحصیلات و جنسیت افراد معنیدار نیست؛ همینطورسنجههای مختلف (سؤالات 12گانه) نشان میدهد رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوریاسلامیایران با رفتار مستخرجه از قرآن و سنت تا حد زیادی انطباق دارد.
samy A, Seidsshokri K, MesbahiMoghadam G, falihipierbasti N. Economic behavior of sellers in the Islamic Republic of Iran and its compliance with the Quran and Sunnat. mieaoi 2021; 10 (35) :171-196 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1046-fa.html
سامی ابوالفضل، سیدشکری خشایار، مصباحیمقدم غلامرضا، فلیحیپیربستی نعمتالله. رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوری اسلامی ایران و
میزان تطابق آن با قرآن و سنت. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (35) :171-196