1- استادیار، گروه مدیریت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، yeganegi@iauz.ac.ir
چکیده: (1089 مشاهده)
با توجه به سرعت جهانی شدن و نیاز شرکتها و کشورها به رقابت تنگاتنگ در عرصه بازار جهانی، فناوریای جدید و برتر به عنوان یک مزیت رقابتی برای حضور در بازار جهانی مطرح شدهاند. مدیران باید از فاکتورهای مهم و اساسی مورد نیاز برای انتقال فناوری آگاهی کافی داشته باشند. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی عوامل موفقیت انتقال فناوری در صنعت بانکداری کشور است. در این تحقیق، ابتدا معیارهای موفقیت در انتقال فناوری در صنعت بانکداری شناسایی میشود. برای رتبه بندی این معیارها از روش فرایند تحلیلسلسله مراتبی استفاده میشود. براساس نتایج مشخص است شاخص نیازمندیهای بازار با وزن 121/0 در اولویت نخست قرار دارد. شاخص رقابتپذیری با وزن 105/0 در اولویت دوم قرار دارد. شاخص پایداری فناوری با وزن 102/0 در اولویت سوم قرار دارد. شاخص تغییرات علمی با وزن 086/0 در اولویت چهارم قرار دارد. شاخص رضایت مشتریان با وزن 078/0 در اولویت پنجم قرار دارد. شاخص منابع شخصی با وزن 074/0 در اولویت ششم قرار دارد. شاخص قابلیت اتکا با وزن 068/0 در اولویت هفتم قرار دارد. شاخص اثربخشی هزینه با وزن 067/0 در اولویت هشتم قرار دارد. شاخص تعهدپذیری با وزن 059/0 در اولویت نهم قرار دارد. شاخصهای نظارت دولت و عملکرد استراتژیک با وزن 053/0 در اولویت دهم قرار دارند.
Ebrahimi M, Yeganegi K. Identifying and ranking the success factors of technology transfer in Iran's banking industry. mieaoi 2023; 12 (42) : 10 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1254-fa.html
ابراهیمی مریم، یگانگی سید کامران. شناسایی و رتبهبندی عوامل موفقیت انتقال فناوری در صنعت بانکداری کشور. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (42) :239-271