[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 43 - ( 4-1402 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر رهبری تحول آفرین بر بی تفاوتی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی توانمندسازی سازمانی، مطالعه موردی بانک ملی ایران
شهرام زهدی1 ، حمدالله منظری توکلی 2، سعید صیادی3 ، سنجر سلاجقه4 ، امین نیکپور3
1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت ، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، hmanzari@iauk.ac.ir
3- استادیار گروه مدیریت ، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت ، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده:   (55 مشاهده)
بی‌تفاوتی کارکنان نسبت به ارکان سازمان و همچنین ابعاد مختلف کسب‌وکار یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امروزه مدیریتی می‌باشد. ده‌ها نفرساعت تلاش و میلیون‌ها تومان هزینه به‌منظور موفقیت و شکوفایی سازمان می‌گردد؛ اما گاهاً همچون تزریق خون بر پیکره‌ای بی‌جان بدون هیچ دستاوردی کسب‌وکار رو به افول می‌رود. در علم مدیریت روش‌های مدیریتی‌ای وجود دارد که به نظر می‌رسد می‌تواند این چالش مهم را بر طرف کند. اما خود روحیه کارکنان نیز می‌تواند در مواجهه با این مشکل مؤثر باشد؛ لذا ما در این مقاله اثر یکی از روش‌های پیشرو مدیریت تحت عنوان رهبری تحول‌آفرین را در بستر متغییری به نام توانمندسازی سازمانی بر بی‌تفاوتی سازمانی در شعب مشهد بانک ملی ایران به‌عنوان یکی از سازمان‌هایی که این سبک مدیریتی را تجربه کرده است، بررسی کردیم. هدف از این مطالعه پیگیری نقش سبک مدیریتی تحول‌آفرین بر روی چالش بی‌تفاوتی سازمانی در محیطی است که توانمندسازی سازمانی نقشی میانجی در ارتباط مدیر و کارکنان ایفا کند. بدین منظور از پرسش‌نامه‌ای استاندارد بر اساس طیف لیکرت با 48 گویه پوشش‌دهنده تمامی ابعاد متغیر وابسته و مستقل تحقیق و همچنین توانمندسازی سازمانی به‌عنوان متغیر میانجی استفاده کردیم. بر اساس نتایج حاصله تأثیر مثبت معناداری میان رهبری تحول‌آفرین و توانمندسازی سازمانی و همچنین تأثیر منفی معناداری میان سبک رهبری تحول‌آفرین و همچنین توانمندسازی سازمانی بر روی بی‌تفاوتی سازمانی شناسایی گردید. نتایج حاکی از اثر تقویت‌کننده توانمندسازی سازمانی بر روی ارتباط میان سبک رهبری‌ تحول‌آفرین و بی‌تفاوتی سازمانی است.
شماره‌ی مقاله: 12
واژه‌های کلیدی: رهبری تحول آفرین، بی تفاوتی سازمانی، توانمندسازی سازمانی، نقش میانجی، تحلیل آماری
متن کامل [PDF 1312 kb]   (12 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/11/21 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zohdi S, Manzari tavakoli H, Sayadi S, Salajeghe S, Nikpour A. Investigating the effect of transformational leadership on organizational indifference considering the mediating role of organizational empowerment, a case study of Melli Bank of Iran. mieaoi 2023; 12 (43) : 12
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1569-fa.html

زهدی شهرام، منظری توکلی حمدالله، صیادی سعید، سلاجقه سنجر، نیکپور امین. بررسی اثر رهبری تحول آفرین بر بی تفاوتی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی توانمندسازی سازمانی، مطالعه موردی بانک ملی ایران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (43) :327-358

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1569-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 43 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645