۱- دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران. ۲- دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان،ایران (نویسنده مسئول) ، mahdi.rahmati@gmail.com ۳- استادیار گروه جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.
چکیده: (۸۲۰ مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی شهروندان بر انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی و خارجی به روش کمی انجام شده است. جامعه آماری کلیه مراجعه کنندگان به فروشگاه های زنجیره ای شهر رشت است که بر اساس برآوردهای روزانه حدود 10000 نفر براورد گردید. دادههای پژوهش بهوسیله پرسشنامه و با حجم نمونه 370 نفر با روش نمونهگیری خوشه ای صورت پذیرفت. افزون بر این، بر مبنای 55 محله شهر رشت، در 20 محله از سوپرمارکتها نمونهگیری تصادفی طبقهبندی صورت پذیرفت و مبادرت به گردآوری داده در آنها شد. طبق یافتههای پژوهش، تاثیرگزاری بیشتر گروههای مرجع و بالا بودن میزان استفاده از رسانههای ارتباطی بر میزان تمایل به مصرف کالای خارجی تأثیر مثبت دارند. سبک زندگی در الگوی مصرف کالا اثر گذار است. افرادی که از فروشگاه ها خرید می کنند تمایل بیشتری نسبت به مصرف کالای خارجی دارند. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه متغیرهای سرمایه فرهنگی، استفاده از رسانه های ارتباطی و سبک زندگی 29 درصد از تغییرات الگوی مصرف کالا را تبیین میکنند.
boroni A, rahmati M, azizkhani E. The impact of economic, social and lifestyle factors of citizens on the selection and consumption of Iranian and foreign goods. mieaoi 2024; 13 (47) : 6 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1603-fa.html
برونی امیرهوشنگ، رحمتی مهدی، عزیزخانی اقباله. تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی شهروندان بر انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی و خارجی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. ۱۴۰۳; ۱۳ (۴۷) :۱۳۱-۱۵۴