[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره ۱۳، شماره ۴۷ - ( ۵-۱۴۰۳ ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی شهروندان بر انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی و خارجی
امیرهوشنگ برونی۱ ، مهدی رحمتی۲ ، اقباله عزیزخانی۳
۱- دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.
۲- دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان،ایران (نویسنده مسئول) ، mahdi.rahmati@gmail.com
۳- استادیار گروه جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.
چکیده:   (۸۲۰ مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی شهروندان بر انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی و خارجی به روش کمی انجام شده است. جامعه آماری کلیه مراجعه کنندگان به فروشگاه های زنجیره ای شهر رشت است که بر اساس برآوردهای روزانه حدود 10000 نفر براورد گردید. داده‌های پژوهش به‌وسیله پرسشنامه و با حجم نمونه 370  نفر با روش نمونه‌گیری خوشه ای صورت پذیرفت. افزون بر این، بر مبنای 55 محله شهر رشت، در 20 محله از سوپرمارکت­ها نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی صورت پذیرفت و مبادرت به گردآوری داده در آنها شد. طبق یافته‌های پژوهش، تاثیرگزاری بیشتر گروه­های مرجع و بالا بودن میزان استفاده از رسانه­های ارتباطی بر میزان تمایل به مصرف کالای خارجی تأثیر مثبت دارند. سبک زندگی در الگوی مصرف کالا اثر گذار است. افرادی که از فروشگاه ها خرید می کنند تمایل بیشتری نسبت به مصرف کالای خارجی دارند.  بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه متغیرهای سرمایه فرهنگی، استفاده از رسانه های ارتباطی و سبک زندگی 29 درصد از تغییرات الگوی مصرف کالا را تبیین می­کنند.
شماره‌ی مقاله: ۶
واژه‌های کلیدی: مصرف کالا، عوامل اجتماعی، گروه های مرجع، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی.
متن کامل [PDF 856 kb]   (۳۱۸ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/2/12 | پذیرش: 1403/3/5 | انتشار: 1403/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

boroni A, rahmati M, azizkhani E. The impact of economic, social and lifestyle factors of citizens on the selection and consumption of Iranian and foreign goods. mieaoi 2024; 13 (47) : 6
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1603-fa.html

برونی امیرهوشنگ، رحمتی مهدی، عزیزخانی اقباله. تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی شهروندان بر انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی و خارجی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. ۱۴۰۳; ۱۳ (۴۷) :۱۳۱-۱۵۴

URL: http://mieaoi.ir/article-۱-۱۶۰۳-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 47 - ( 5-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4692