بانکداری اخلاقی ؛ درسهایی برای نظام بانکی ایران
|
وهاب قلیچ۱، حسین عیوضلو۲ |
۱- استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ج.ا.ا ۲- استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو هیئت مدیره بانک توسعه صادرات ایران |
|
چکیده: (۹۰۴۸ مشاهده) |
چکیده بانکداری اخلاقی نوعی فعالیت بانکی است که علاوه بر داشتن اهداف متعارف نظام بانکی، تلاش دارد تا با احترام به حقوق آحاد جامعه، حفظ ثبات نظام اجتماعی اقتصادی، صیانت از محیط زیست و ارتقای سطح اعتماد و اطمینان عمومی به صنعت بانکداری به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه کمک برساند. از اینرو با توجه به تعالیم اخلاق مدار شریعت اسلامی در امور مدیریتی و اقتصادی و نیز با عنایت به اصول و اهداف تعالیخواه نظام جمهوری اسلامی ایران در عموم فعالیتهای پولی و بانکی و همچون تجربه مفید این نوع بانکداری در برخی از کشورهای جهان، میتوان اذعان نمود جای خالی نظام مدون و ساختاریافته بانکداری اخلاقی در کلیت نظام بانکی کشور اعم از اسناد و قوانین بانکی و نیز سازوکارهای اجرایی و عملیاتی به شدت احساس میشود. این تحقیق تلاش دارد توصیههایی برای اجرای این نوع بانکداری در نظام بانکی کشور ارائه نماید. |
|
واژههای کلیدی: واژگان کلیدی: اخلاق، اقتصاد اخلاقی، بانکداری اخلاقی، نظام بانکی کشور. |
|
متن کامل [PDF 204 kb]
(۱۴۵۵ دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/9/9 | پذیرش: 1394/9/9 | انتشار: 1394/9/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|