[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 18 - ( 3-1396 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
دشواری‌هایی نظری در طراحی دوره اقتصاد اسلامی؛ مطالعۀ موردی دوره کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد
مهدی موحدی بکنظر1، محمدجواد رضائی2، محمدجواد شریف‌ زاده3
1- دکتری علوم اقتصادی، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق
2- دکتری علوم اقتصادی،پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق
3- - استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق
چکیده:   (5372 مشاهده)

نظر به وجود برخی دغدغه‏ها و در راستای ایجاد پیوند میان دو نهاد حوزه و دانشگاه، دوره کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد در دانشگاه امام صادق علیه‏السلام راه‏اندازی شد. گذشت بیش از 30 سال از اجرای چنین تجربه‏ای، بستری مناسب برای ارزیابی برنامۀ این دوره را فراهم آورده است. این ارزیابی می‏تواند برای اجرای آتی این دوره و نیز تدوین و اجرای دروس و گرایش‏های تلفیقیِ مرتبط با اقتصاد اسلامی الهام‏بخش باشد. ازاینرو هدف مطالعه حاضر تبیین تجارب اساتید و دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد از اجرای دوره و ارائۀ تحلیل‏هایی پیرامون برخی چالش‏های اجرای دوره در جهت دستیابی به چارچوب طراحی دوره‏هایی مربوط به آموزش اقتصاد اسلامی است. مطالعه حاضر شامل دو بخش اصلی است. بخش نخست به مطالعۀ کیفی ارزیابی 17 نفر از دانشآموختگان دوره که به روش نمونه‏گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند، می‏پردازد و بخش دوم مقاله به تحلیل نتایج و ارائۀ برخی راهکارها از جانب نویسندگان مقاله به برخی چالش‏های پیش‏روی اجرای دوره به منظور بازبینی اختصاص یافته است. این بخش مبتنی بر روش نظری و تحلیلی و ناظر به نتایج حاصل از ارزیابی مصاحبه‏شوندگان تدوین یافته است نتایج مطالعۀ حاضر نشان‏دهندۀ چالش‏هایی است که طراحان و برنامه‏ریزان دوره اقتصاد اسلامی باید به آنها پاسخ گویند. برای مثال «اختیار یک نظر از سوی طراحان دوره دربارۀ ماهیت اقتصاد اسلامی»، «انتخاب هدف اصیل دوره»، «انتخاب رهیافتی برای ارائه دروس»،«کیفیت و کمیت ارائه دروس (اعم از دروس هتردوکس، ارتودکس، میان‏رشته‏ای، مهارتی، درجه دوم و اسلامی)» و «جایگاه و کیفیت ارائه زبان عربی» از مهمترین این چالش‏هاست.

واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی اقتصاد، برنامه آموزشی اقتصاد اسلامی، بازبینی برنامۀ درسی، تفکر انتقادی
متن کامل [PDF 562 kb]   (1131 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/3/6 | پذیرش: 1396/3/6 | انتشار: 1396/3/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Theoretical challenges in designing an Islamic economic educational programs; Case study of Continuous M.A Islamic studies and economics program.. mieaoi 2017; 6 (18) :105-141
URL: http://mieaoi.ir/article-1-456-fa.html

موحدی بکنظر مهدی، رضائی محمدجواد، شریف‌ زاده محمدجواد. دشواری‌هایی نظری در طراحی دوره اقتصاد اسلامی؛ مطالعۀ موردی دوره کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1396; 6 (18) :105-141

URL: http://mieaoi.ir/article-1-456-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 18 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660