دشواریهایی نظری در طراحی دوره اقتصاد اسلامی؛ مطالعۀ موردی دوره کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد
|
مهدی موحدی بکنظر1، محمدجواد رضائی2، محمدجواد شریف زاده3 |
1- دکتری علوم اقتصادی، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق 2- دکتری علوم اقتصادی،پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق 3- - استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق |
|
چکیده: (5372 مشاهده) |
نظر به وجود برخی دغدغهها و در راستای ایجاد پیوند میان دو نهاد حوزه و دانشگاه، دوره کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد در دانشگاه امام صادق علیهالسلام راهاندازی شد. گذشت بیش از 30 سال از اجرای چنین تجربهای، بستری مناسب برای ارزیابی برنامۀ این دوره را فراهم آورده است. این ارزیابی میتواند برای اجرای آتی این دوره و نیز تدوین و اجرای دروس و گرایشهای تلفیقیِ مرتبط با اقتصاد اسلامی الهامبخش باشد. ازاینرو هدف مطالعه حاضر تبیین تجارب اساتید و دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد از اجرای دوره و ارائۀ تحلیلهایی پیرامون برخی چالشهای اجرای دوره در جهت دستیابی به چارچوب طراحی دورههایی مربوط به آموزش اقتصاد اسلامی است. مطالعه حاضر شامل دو بخش اصلی است. بخش نخست به مطالعۀ کیفی ارزیابی 17 نفر از دانشآموختگان دوره که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند، میپردازد و بخش دوم مقاله به تحلیل نتایج و ارائۀ برخی راهکارها از جانب نویسندگان مقاله به برخی چالشهای پیشروی اجرای دوره به منظور بازبینی اختصاص یافته است. این بخش مبتنی بر روش نظری و تحلیلی و ناظر به نتایج حاصل از ارزیابی مصاحبهشوندگان تدوین یافته است نتایج مطالعۀ حاضر نشاندهندۀ چالشهایی است که طراحان و برنامهریزان دوره اقتصاد اسلامی باید به آنها پاسخ گویند. برای مثال «اختیار یک نظر از سوی طراحان دوره دربارۀ ماهیت اقتصاد اسلامی»، «انتخاب هدف اصیل دوره»، «انتخاب رهیافتی برای ارائه دروس»،«کیفیت و کمیت ارائه دروس (اعم از دروس هتردوکس، ارتودکس، میانرشتهای، مهارتی، درجه دوم و اسلامی)» و «جایگاه و کیفیت ارائه زبان عربی» از مهمترین این چالشهاست. |
|
واژههای کلیدی: برنامه آموزشی اقتصاد، برنامه آموزشی اقتصاد اسلامی، بازبینی برنامۀ درسی، تفکر انتقادی |
|
متن کامل [PDF 562 kb]
(1131 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/3/6 | پذیرش: 1396/3/6 | انتشار: 1396/3/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|