تاثیر بانکداری مجازی بر سودآوری سیستم بانکی
|
پروانه سلاطین۱، راضیه براتی۲، سمانه محمدی۳ |
۱- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد فیروزکوه ۲- کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی ۳- کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه |
|
چکیده: (۵۸۶۹ مشاهده) |
صنعت بانکداری در جهان، همچون سایر حوزههای علمی و صنعتی، در حال گسترش، تغییر و تحول است. امروزه بانکها در بیشتر کشورها درصدد ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و کمترین زمان ممکن به مشتریان خود هستند. اگر بانکی نتواند خدمات راه دور و خدمات بانکداری مجازی را به مشتریان خود ارائه دهد محکوم به ورشکستگی است. لذا گذر از بانکداری سنتی به بانکداری مجازی یک الزام است نه یک انتخاب با توجه به مزایای اقتصادی فراوان سیستمهای بانکداری مجازی از نظر کاهش هزینهها و افزایش کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی و گسترش حوزه فعالیتهای بانکی و بازاریابی در بسیاری از کشورهای پیشرفته علاوه بر بانکهای جدید که خدمات خود را فقط از طریق ارتباطات الکترونیکی به مشتریان ارائه میدهند، بانکهای با سابقه در کنار فعالیتهای فعلی خود با تأسیس بانکهای مستقل به شیوهی الکترونیکی به عملیات خود وسعت میبخشند. در سالهای اخیر، بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، به صورت چشمگیری در صنایع خدماتی ایران به ویژه در صنعت بانکداری افزایش یافته است. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایط بانکداری اینترنتی، پرداختالکترونیکی، امنیت سرمایهگذاری و تبادل اطلاعات در کشور فراهم شده است. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیرگذاری بانکداری مجازی بر سودآوری بانکهای تجاری منتخب(پارسیان، پاسارگاد، ملت، تجارت، اقتصاد نوین و صادرات) میباشد. نتایج حاصل از برآورد مدل با استفاده از روش اثرات ثابت در دوره زمانی 1387-1394 نشان میدهد که تعداد پایانههای فروش و تعداد دستگاههای خودپرداز به عنوان شاخصهای نشاندهنده بانکداری مجازی تأثیر مثبت و معناداری برسودآوری بانکهای تجاری منتخب دارند |
|
واژههای کلیدی: بانکداری مجازی، سودآوری، پانل دیتا |
|
متن کامل [PDF 274 kb]
(۱۵۵۵ دریافت)
|
نوع مقاله: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/12/15 | پذیرش: 1396/12/15 | انتشار: 1396/12/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|