بررسی عوامل موثر در صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصاد ایران
|
صادقعلی موحدمنش۱، سارا عالیمنش۲ |
۱- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول) ۲- دانشجوی کارشناسیارشد اقتصاد اسلامی دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (۴۶۱۰ مشاهده) |
اتکا به صادرات نفتی از ویژگیهای خاص اقتصاد ایران میباشد و همواره نوسانات قیمت نفت سبب
بیثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران میباشد. همین امر سبب شده که عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بینالملل مورد تأکید برنامههای توسعه اقتصادی قرار گیرد. توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامت موثر در جهت بهبود، نیازمند ایجاد محیط رقابتی است و این خود حضور گستردهتر در بازارهای جهانی را ناگزیر میسازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصاد ایران انجام شده است. برای انجام پژوهش حاضر، از مدل توسعه یافته «عباس شاکری» (1383) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشگاه دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت میباشد. حجم نمونه بدست آمده با استفاده از فرمول کوکران 78 نفر میباشد که با استفاده از نمونهگیری خوشهای طبقهای انتخاب شده است. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای حاوی 25 سوال در ارتباط با صادرات غیرنفتی و عوامل موثر بر آن استفاده گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نمونههای مورد بررسی از روش آزمون همبستگی اسپیرمن، تخمین رگرسیون، آزمون فریدمن و آزمون کای/دو استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادههای میدانی بیانگر تاثیر مثبت و
معنیدار عوامل قیمتی و عوامل غیرقیمتی بر صادرات غیرنفتی از دیدگاه دانشگاه دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت محدود میباشد. همچنین براساس نتایج حاصله، اولویت عوامل قیمتی و عوامل غیرقمیتی در ارتباط با صادرات غیرنفتی یکسان بوده و با یکدیگر تفاوت معنیداری را نشان نمیدهند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نیز رابطه بین عوامل قیمتی و غیرقیمتی با صادرات غیرنفتی را تائید میکند. همچنین نتایج آزمون کای/دو رابطه بین تمامی شاخصهای مورد بررسی را با صادرات غیرنفتی مورد تائید قرار میدهد.
|
|
واژههای کلیدی: عوامل قیمتی موثر بر صادرات غیرنفتی، عوامل غیر قیمتی موثر بر صادرات غیرنفتی، صادرات غیرنفتی، دانشگاه دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت. |
|
متن کامل [PDF 247 kb]
(۸۴۸ دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/6/27 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/6/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|