[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 26، شماره 29 - ( 10-1398 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
رفتارشناسی قرض الحسنه
علی‌اصغر هادوی‌نیا
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده:   (121 مشاهده)
ساختار انگیزشی حاکم بر نهادهای مالی تأثیر به‌سزایی در کارکرد آنها دارد. بدیهی است در صورتی که نگاه ما به ساختار انگیزشی مربوط به یک نهاد مالی تغییر پیدا کند، این امکان وجود دارد که در کارکرد آن نیز تغییرات قابل مشاهده ای بوجود آید. بسیاری برآنند که نهاد قرض‌الحسنه به‌دنبال رفع نیاز وام‌گیرندگان می‌باشد. این مقاله این فرضیه را پی‌گیری می‌کند که نهاد قرض‌الحسنه در اصل به‌دنبال رفع نیازهای معنوی و اخروی وام‌دهندگان می‌باشد. در صورتی که این فرضیه به اثبات برسد، نهاد قرض‌الحسنه در ابتدا باید به‌دنبال نشان دادن نقش خود در رفع نیازهای معنوی و اخروی وام‌دهندگان باشد. در این صورت است که مشکل عرضه وجوه حل شده و تعادل بین عرضه و تقاضا به‌وجود می‌آید. نوآوری مقاله در تغییر نگاه به ساختار انگیزشی نهاد قرض‌الحسنه می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: ابعاد وجودی انسان، اقتصاد رفتاری، ساختار انگیزشی، نیاز، قرض‌الحسنه
متن کامل [PDF 195 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadavinia A. Ethology of Qarzol hasaneh. mieaoi. 2020; 26 (29) :61-78
URL: http://mieaoi.ir/article-1-893-fa.html

هادوی‌نیا علی‌اصغر. رفتارشناسی قرض الحسنه. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1398; 26 (29) :61-78

URL: http://mieaoi.ir/article-1-893-fa.html



دوره 26، شماره 29 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics & Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4056