:: دوره 10، شماره 35 - ( 6-1400 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
اثر تقوا بر تصمیم‌گیری‌ اخلاقی در کسب‌وکار از منظر اقتصاد اسلامی
مصطفی کاظمی نجف‌آبادی
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، mostafakazemi@rihu.ac.ir
چکیده:   (1821 مشاهده)

ارتقای سطح ایمان و عمل به احکام اسلامی و نهادینه کردن اخلاق اسلامی یکی از اساسی‌ترین خطی‌مشی‌گذاری‌های اسلام برای بهبود تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در کسب‌وکار است. اسلام با تکیه ‌بر آموزه‌های وحیانی و محور قرار دادن اخلاق در کسب وکار، زمینه‌های تقویت تقوا و درونی شدن دینداری و ارتقاء تصمیم‌گیری‌های اخلاقی را در کسب‌وکارها فراهم نموده است. تقویت ایمان و تقوای الهی در افراد می‌تواند زمینه پیدایش تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در تمامی عرصه‌های کسب‌وکار را فراهم نماید و افراد را به راست‌گویی، امانت‌داری، وفای به عهد و رعایت انصاف، دوری از غش و غرر در کسب‌وکار متمایل نماید. نتایج این تحقیق که با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و با هدف بررسی تأثیرات تقوای الهی بر تصمیم‌گیر اخلاقی در کسب‌وکار انجام پذیرفته، حاکی از آن است که تقوا موجب بهبود تصمیم‌گیری اخلاقی در کسب‌وکار در هر چهار مرحله حساسیت، قضاوت، تمایل، و رفتار اخلاقی می‌گردد و موجبات جریان به‌موقع و قابل اتکای اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان طرفین مبادله می‌باشد. در فضای کسب‌وکار اسلامی به علت رسوخ تقوا در تمامی مراحل چهارگانه تصمیم‌گیری اخلاقی نه تنها صداقت در گفتار، بلکه به معنای وسیع آن که شامل صدق در نیت و رفتار نیز بشود مواجه هستیم.

واژه‌های کلیدی: اسلام، تقوا، تصمیم گیری اخلاقی، اخلاق کسب و کار
متن کامل [PDF 671 kb]   (516 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 35 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها