1- دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. اراک، ایران 2- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. اراک، ایران ، I-nouri@iau-arak.ac.ir 3- دانشیارگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. اراک، ایران
چکیده: (404 مشاهده)
توسعه محصول جدید یکی از بزرگترین قدرتها و درعین حال، ازپیچیدهترین فعالیتهای موجود و عاملی مهم برای موفقیت شرکتهای تولید کننده در بازار است. از همینروی شرکتها برای رشد و بقا در عرصه رقابت، ملزم به تولید و ارائه محصولات جدید به بازار هستند. این مهم بهویژه در صنایع غذایی با تنوع علایق و سلایق مشتریان و برخورداری از رقبای متعدد، از اهمیت بیشتر برخودار است. از این رو در پژوهش حاضر با توجه به خلاء پژوهشی داخلی موجود در این زمینه، پژوهشگران در صدد ارائه مدل توسعهمحصولات جدیدبارویکردخلق مزیت رقابتی در صنایع غذایی با بکارگیری شیوه نظریهپردازی داده بنیاد هستند. جامعه آماری این مطالعه متشکل است از خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ارشد مدیریت صنعتی و بازرگانی که در زمینه مورد مطالعه از اطلاعات و تجارب ارزندهای برخوردارند. شیوهی نمونهگیری در این مطالعه هدفمند - نظری است. همچنین ابزار گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای و مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و شیوهی تجزیه و تحلیل آن بر مبنای طرح نظام مند استراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و گزینشی است). براین اساس در مرحله کدگذاری باز با حذف کدهای مشابه، در مجموع 94 کد شناسایی شد که در در 5 دسته عوامل علّی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، طبقهبندی و در قالب مدل توسعهمحصولات جدیدبارویکردخلق مزیت رقابتیدر صنایع غذایی با رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد ارائه گردیدند.
Pesyan G, Noori I, javanmard H. Designing a new product development model with the approach of creating a competitive advantage in the food industry with the foundation's data theorizing approach. mieaoi 2021; 9 (33) : 10 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1516-fa.html
پسیان غلام رضا، نوری ایرج، جوانمرد حبیب الله. طراحی مدل توسعه محصولات جدید با رویکرد خلق مزیت رقابتی در صنایع غذایی با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1399; 9 (33) :240-263