1- دانشجوی دکتری، گروه حسابداری واحد مرند، دانشگاه آزاداسلامی، مرند؛ 2- دانشیار، گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران (نویسنده مسئول) ، Salteh2008@gmail.com 3- استادیار، گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران 4- استادیار، گروه حسابداری، واحد بستان آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، بستان آباد، ایران
چکیده: (66 مشاهده)
هدف:مسئولیت اجتماعی یک پارادایم نسبتاً جدید مدیریتی است که در آن به ایجاد کسبوکار مسئولانه و متعهدانه تأکید میشود. یکی از مسائلی که امروزه در بسیاری از شرکتها کمتر به آن پرداخته و مانع بزرگی برای رسیدن به پایداری شرکتی میباشد، توجه صرف به توسعه اقتصادی و مباحث مالی بدون توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت است. شاید یکی از دلایل عدم توجه شرکتها به این موضوع، نداشتن یک شناخت جامع از عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی خود و همچنین نبود یک مدل برای توسعه و اجرای آن است. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها میباشد. روش: در اجرای این پژوهش از روش کیفی و کمی استفاده شد. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل صاحبنظران، اساتید و کارشناسان در حسابداران رسمی ایرانبود. ابراز گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافتهبود و بعد از انجام 11 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. سپس دادههابهروش کدگذاری گرند تئوری تجزیه و تحلیل شد. در بخش کمی 384 پرسشنامه بین کارکنان سازمانهای حسابداری بهصورت تصادفی ساده توزیع شد. سپس از نرمافزار SmartPLS برای تخمین و برآورد روابط در مدل گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش براساس مدل پیشنهادی 12 کد اصلی استخراج شد که شامل: "استقرار استانداردهای حسابداری، استقرار قوانین و الزامات حسابداری، نیاز به شفافیت گزارشگری، توسعه اقتصادی، ارزیابی کیفیت گزارشگری، شایسته سالاری در استخدام مدیران، ارتباطات سیاسی و اقتصادی درون واحدی، اعمال کنترل بر سیاستهای مالی و عملیاتی شرکت، فشار و رقابت بازار سرمایه" میباشند. نتیجهگیری: مدل و مفاهیم استخراجشده از پاسخ مشارکتکنندگان نشانمیدهد که برای روی آوردن به گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها دلایل و انگیزههایی وجود دارد. همچنین مدل طراحی شده بهخوبی نشانمیدهد که انگیزهها و دلایل روی آوردن به این سیستم در نتیجه پیادهسازی آن برآورده میشود.
Mohib Alipour M, mohamadzadeh salteh H, kanani A, nonahal nahr A A. Presentation and evaluation model of corporate social responsibility reporting. mieaoi 2025; 14 (51) : 19 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1621-fa.html
محب علی پور مهدی، محمدزاده سالطه حیدر، کنعانی اکبر، نونهال نهر علی اکبر. ارائه و مدل ارزیابی گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1404; 14 (51) :445-465