[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 51 - ( 3-1404 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه و مدل ارزیابی گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها
مهدی محب علی پور1 ، حیدر محمدزاده سالطه2 ، اکبر کنعانی3 ، علی اکبر نونهال نهر4
1- دانشجوی دکتری، گروه حسابداری واحد مرند، دانشگاه آزاداسلامی، مرند؛
2- دانشیار، گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران (نویسنده مسئول) ، Salteh2008@gmail.com
3- استادیار، گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
4- استادیار، گروه حسابداری، واحد بستان آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، بستان آباد، ایران
چکیده:   (66 مشاهده)
هدف: مسئولیت اجتماعی یک پارادایم نسبتاً جدید مدیریتی است که در آن به ایجاد کسب‌وکار مسئولانه و متعهدانه تأکید می‌شود. یکی از مسائلی که امروزه در بسیاری از شرکت‌ها کمتر به آن پرداخته و مانع بزرگی برای رسیدن به پایداری شرکتی می‌باشد، توجه صرف به توسعه اقتصادی و مباحث مالی بدون توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت است. شاید یکی از دلایل عدم توجه شرکت‌ها به این موضوع، نداشتن یک شناخت جامع از عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی خود و همچنین نبود یک مدل برای توسعه و اجرای آن است. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها می‌باشد.
روش: در اجرای این پژوهش از روش کیفی و کمی استفاده شد. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل صاحبنظران، اساتید و کارشناسان در حسابداران رسمی ایران بود. ابراز گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافتهبود و بعد از انجام 11 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. سپس داده‌ها بهروش کدگذاری گرند تئوری تجزیه و تحلیل شد. در بخش کمی 384 پرسشنامه بین کارکنان سازمانهای حسابداری به‌صورت تصادفی ساده توزیع شد. سپس از نرمافزار SmartPLS برای تخمین و برآورد روابط در مدل گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها استفاده شد.
یافته‌ها: در این پژوهش براساس مدل پیشنهادی 12 کد اصلی استخراج شد که شامل: "استقرار استانداردهای حسابداری، استقرار قوانین و الزامات حسابداری، نیاز به شفافیت گزارشگری، توسعه اقتصادی، ارزیابی کیفیت گزارشگری، شایسته سالاری در استخدام مدیران، ارتباطات سیاسی و اقتصادی درون واحدی، اعمال کنترل بر سیاست‌های مالی و عملیاتی شرکت، فشار و رقابت بازار سرمایه" می‌باشند.
نتیجه‌گیری: مدل و مفاهیم استخراجشده از پاسخ مشارکت‌کنندگان نشانمی‌دهد که برای روی آوردن به گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها دلایل و انگیزههایی وجود دارد. همچنین مدل طراحی شده بهخوبی نشانمی‌دهد که انگیزهها و دلایل روی آوردن به این سیستم در نتیجه پیاده‌سازی آن برآورده می‌شود.
 
شماره‌ی مقاله: 19
واژه‌های کلیدی: حسابداران رسمی ایران، مسئولیت اجتماعی، گزارشگری مسئولیت اجتماعی، نظریه دادهبنیاد.
متن کامل [PDF 878 kb]   (18 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/11 | پذیرش: 1403/6/5 | انتشار: 1404/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohib Alipour M, mohamadzadeh salteh H, kanani A, nonahal nahr A A. Presentation and evaluation model of corporate social responsibility reporting. mieaoi 2025; 14 (51) : 19
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1621-fa.html

محب علی پور مهدی، محمدزاده سالطه حیدر، کنعانی اکبر، نونهال نهر علی اکبر. ارائه و مدل ارزیابی گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1404; 14 (51) :445-465

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1621-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 51 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710