1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، Mehdikhademi@gmail.com 3- استادیار گروه اقتصاد و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (83 مشاهده)
رونق بازارهای مالی، به خصوص صنعت بیمه نقش بسزایی در شریانهای اقتصادی کشور دارد. افزایش تمایلات سرمایه گذاران و ایجاد اطمینان در بازارهای مالی و افزایش اعتماد مشارکت کنندگان این بازار از طریق فراهم کردن محیطی با ثبات، برای فعالیت آنها و حمایت از آنها در مقابل خطرات مختلف موجود در بازار، از مسائل اساسی بورسهای اوراق بهادار است که در جلب مشارکت مردم و توسعه سرمایه گذاری بازارهای اوراق بهادار نقشی چشمگیر دارد. از این رو تحقیق حاضر به طراحی الگوی ساختاری- فرآیندی تمایلات سرمایهگذاران در صنعت بیمه با تأکید بر عوامل روانشناختی با رویکرد داده بنیاد پرداخته شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته میباشد که در آن از دو رویکرد مورد استفاده در علوم رفتاری یعنی کمی و کیفی استفاده می شود. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه متخصصین و فعالان در صنعت بازاریابی هستند. روش و حجم نمونه در تعیین درجه مناسب مدل پیشنهادی نیز بصورت روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 19 نفر از صاحب نظران و خبرگان انجام میشود. در بخش آمار توصیفی گزارش اعضای نمونه تحقیق شامل جنسیت، سابقه خدمت و میزان تحصیلات میباشد که بر اساس جدول و نمودار ارائه شده است. همچنین در بخش آمار استنباطی نتایج نشان میدهد که بر الگوی ساختاری- فرآیندی تمایلات سرمایهگذاران در صنعت بیمه با تأکید بر عوامل روانشناختی در قالب عوامل ادراکی، اقتصادی، عاطفی و عوامل کنترلی ارائه شده است.
Hemati Y, Khademi grashi M, Daghighi asl G. Designing a structural-process model of investors' tendencies in the insurance industry with an emphasis on psychological factors with the foundation's data approach. mieaoi 2025; 14 (51) : 13 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1640-fa.html
همتی یعقوب، خادمی گراشی مهدی، دقیقی اصل غلامرضا. طراحی الگوی ساختاری- فرآیندی تمایلات سرمایهگذاران در صنعت بیمه با تأکید بر عوامل روانشناختی با رویکرد داده بنیاد. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1404; 14 (51) :317-341