1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (نویسنده مسئول) ، abbas.sangi@bonabiau.ac.ir 2- مدیر، واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات، مجتمع فولاد ظفر بناب، بناب، ایران
چکیده: (55 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش یادگیری در عملکرد سازمانی است. با استناد به مدل پیاز فرایند پژوهش، پژوهش حاضر دارای گرایش کاربردی، رویکرد قیاسی، استراتژی پیمایشی، انتخاب روش تک روشه، و افق زمانی تک مقطعی میباشد. برای پایه ریزی فرضیه ها، از یک مدل مفهومی استفاده شده است و براساس دادههائی که به روش تصادفی طبقهای از مدیران میانی، روسا، و سرپرستان شرکتهای فعال در صنعت فولاد استان آذربایجان شرقی به تعداد 161 نفر گردآوری شده است، در قالب مدلیابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج دادهها از تاثیر مثبت یادگیری سازمانی بر شایستگیهای دانش فنی، شایستگیهای دانش فنی بر قابلیت نوآوری و عملکرد سازمانی، و قابلیت نوآوری بر عملکرد سازمانی، و همچنین، میانجیگری شایستگیهای دانش فنی بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی، و قابلیت نوآوری بین شایستگیهای دانش فنی و عملکرد سازمانی حکایت دارد. اما شواهد متقنی مبنی بر تاثیر مثبت و مستقیم یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی به دست نیامد. آزمون مدل پیشنهادی تحقیق برای اولین بار و در جامعه مورد نظر از جنبه های نوآورانه آن به شمار میآید. پیشنهاداتی به مدیران مربوطه و نیز محققات آتی ارائه شده است.
SANGI NOUR POUR A, ASADIAN AROUQ E. The role of technological knowledge competencies on steel industry performance. mieaoi 2021; 10 (35) : 14 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1695-fa.html
سنگی نور پور عباس، اسدیان آروق اسماعیل. نقش شایستگیهای دانش فنی در عملکرد صنعت فولاد. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (35) :335-361