رتبه بندی عوامل کلیدی موثر بر بکارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزههای اقتصاد اسلامی در ایران
|
محمدحسین احسانفر1، ابوالقاسم اثنیعشری امیری2، رضا مطیعی3 |
1- استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور 2- دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور 3- مدرس، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (4336 مشاهده) |
یکی از اهداف انقلاب اسلامی، گسترش و نهادینهسازی اصول و مبانی اسلام در عرصههای گوناگون و انطباق و سازگارکردن کارکرد نظام های مختلف جامعه با موازین شرع و فقه اسلامی است. نظام آموزشی بعنوان یک بستر و زمینه برای بروز خلاقیت، نوآوری، شکوفایی و رشد جمعی و فردی بین اعضای یک جامعه میتواند مزایای قابل توجهی را در حوزه نظر و عمل به همراه داشته باشد. بکارگیری این نظام در عملیاتی کردن مبانی اقتصاد اسلامی نیازمند در نظر گرفتن عوامل مختلف است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر به کارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزههای اقتصاد اسلامی در ایران میباشد. با بررسی ادبیات موضوع و بر مبنای دیدگاههای موجود در حوزه اقتصاد اسلامی، 30 زیر معیار در قالب 2 عامل اصلی شناسایی شد. این عوامل و زیرمعیارها با نظر سنجی از 313 نفر از خبرگان، اساتید دانشگاهی و حوزههای علمیه و با کمک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه بندی گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که از نظر خبرگان، هنگام تصمیمگیری در خصوص به کارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزههای اقتصاد اسلامی بایستی عوامل آموزش و پرورش، دانشگاه، فضای مجازی سایبر و حوزه علمیه به ترتیب مد نظر قرار گیرند |
|
واژههای کلیدی: اقتصاد اسلامی، نظام آموزشی، آموزشهای عمومی، آموزشهای تخصصی |
|
متن کامل [PDF 458 kb]
(912 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/3/6 | پذیرش: 1396/3/6 | انتشار: 1396/3/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|