[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 27 - ( 6-1398 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر در صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصاد ایران
صادقعلی موحدمنش1، سارا عالی‌منش2
1- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول)
2- دانشجوی کارشناسی‌ارشد اقتصاد اسلامی دانشگاه پیام نور
چکیده:   (4074 مشاهده)
اتکا به صادرات نفتی از ویژگی­های خاص اقتصاد ایران می­باشد و همواره نوسانات قیمت نفت سبب
بی­ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران می­باشد. همین امر سبب شده که عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین­الملل مورد تأکید برنامه­های توسعه اقتصادی قرار گیرد. توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامت موثر در جهت بهبود، نیازمند ایجاد محیط رقابتی است و این خود حضور گسترده­تر در بازارهای جهانی را ناگزیر می­سازد. پژوهش حاضر با هدف
بررسی عوامل موثر بر صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصاد ایران انجام شده است. برای انجام پژوهش حاضر، از مدل توسعه یافته «عباس شاکری» (1383) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشگاه دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت می­باشد. حجم نمونه بدست آمده با استفاده از فرمول کوکران 78 نفر می­باشد که با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای طبقه­ای انتخاب شده است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای حاوی 25 سوال در ارتباط با صادرات غیرنفتی و عوامل موثر بر آن استفاده گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده­های بدست آمده از نمونه­های مورد بررسی از روش آزمون همبستگی اسپیرمن، تخمین رگرسیون، آزمون فریدمن و آزمون کای/دو استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌های میدانی بیانگر تاثیر مثبت و
معنی­دار عوامل قیمتی و عوامل غیرقیمتی بر صادرات غیرنفتی از دیدگاه دانشگاه دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت محدود می­باشد. همچنین بر­اساس نتایج حاصله، اولویت عوامل قیمتی و عوامل غیرقمیتی در ارتباط با صادرات غیرنفتی یک­سان بوده و با یکدیگر تفاوت معنی­داری را نشان نمی­دهند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نیز رابطه بین عوامل قیمتی و غیرقیمتی با صادرات غیرنفتی را تائید می­کند. همچنین نتایج آزمون کای/دو رابطه بین تمامی شاخص­های مورد بررسی را با صادرات غیرنفتی مورد تائید قرار می­دهد.

 
واژه‌های کلیدی: عوامل قیمتی موثر بر صادرات غیرنفتی، عوامل غیر قیمتی موثر بر صادرات غیرنفتی، صادرات غیرنفتی، دانشگاه دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت.
متن کامل [PDF 247 kb]   (792 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/27 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating Factors Affecting Non-Oil Export on Iran's Economic Growth. mieaoi 2019; 8 (27) :115-134
URL: http://mieaoi.ir/article-1-842-fa.html

موحدمنش صادقعلی، عالی‌منش سارا. بررسی عوامل موثر در صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصاد ایران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1398; 8 (27) :115-134

URL: http://mieaoi.ir/article-1-842-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 27 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4657