[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 47 - ( 5-1403 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل سرمایه ارتباطی بانک‌ها با استفاده از تحلیل اکتشافی و تبیین آن توسط الگوریتم نمونه گیری نقاط مهم
اتابک بایبوردی1 ، سعید جبارزاده 2، جمال بحری ثالث3 ، اکبر زواری رضایی4
1- دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- دانشیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Saeid.Jabbarzadeh@iau.ac.ir
3- دانشیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
4- استادیار گروه حسابداری، دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده:   (456 مشاهده)
در سیستم‌های حسابداری سنتی، دارایی‌های نامشهود در صورت‌های مالی ثبت نمی‌شوند، اما در تعیین ارزش بازار سازمان‌ها نقش بسزایی دارند. سرمایه ارتباطی از جمله دارایی‌های نامشهود است که به عنوان نقش مشتری در درآمد فعلی و آینده سازمان تعریف شده است و نیاز به فضای جدید اقتصادی و تغییر از اقتصاد مبتنی بر محصول به یک اقتصاد مبتنی بر مشتری را بیان می‌کند. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر سرمایه ارتباطی مهم میباشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف آن، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- علّی است. در این پژوهش، ابتدا به منظور سنجش سرمایه ارتباطی پرسشنامه 20 سؤالی تهیه و تنظیم شد و برای پی‌ بردن به ابعاد زیربنایی پرسشنامه پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. بازه زمانی پژوهش1389 تا 1401 بود. سپس بعد از کشف ابعاد سرمایه ارتباطی با استفاده از نرم‌افزار Lisrel تحلیل عاملی تأییدی انجام شد و نهایتا با استفاده از نرم‌افزار R و روش نمونه‌گیری نقاط مهم به بررسی تأثیر بین سرمایه ارتباطی با عملکرد مالی بانک‌ها پرداخته شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که سود تسهیلات پرداختی و سود سپرده‌گذاری برای عامل سرمایه ارتباطی شاخصهای مناسبی محسوب میشوند. در ادامه به منظور تببین مدل به دست آمده از الگوریتم نمونه‌گیری نقاط مهم که یکی از الگوریتم‌های بیزی است، استفاده شده است. نتایج برآورد الگوریتم نقاط مهم نشان داد که مدل به دست آمده از قدرت تبیین قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: سرمایه ارتباطی، تحلیل اکتشافی، الگوریتم نمونه‌گیری نقاط مهم
متن کامل [PDF 992 kb]   (106 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/12 | پذیرش: 1402/12/23 | انتشار: 1403/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baibordi A, Jabbarzadeh S, Bahri Sales J, Zavari Rezayi A. Presenting the relational capital model of banks using exploratory analysis and explaining it by the sampling algorithm of important points. mieaoi 2024; 13 (47) : 4
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1490-fa.html

بایبوردی اتابک، جبارزاده سعید، بحری ثالث جمال، زواری رضایی اکبر. ارائه مدل سرمایه ارتباطی بانک‌ها با استفاده از تحلیل اکتشافی و تبیین آن توسط الگوریتم نمونه گیری نقاط مهم. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1403; 13 (47) :87-118

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1490-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 47 - ( 5-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660