1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایران. 2- استاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه ، ایران ، m.ameri@urmia.ac.ir 3- استادیار گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه ، ایران.
چکیده: (26 مشاهده)
اوقات فراغت زمانی است که دانش آموزان از ارائه تکالیف اجباری برای مدرسه و پیروی از برنامه روزمره سال تحصیلی فراغت مییابند و فرصتی است برای سرگرم شدن، تفریح کردن و لذت بردن که متعلق به آنان است و از این رو باید به کارهایی بپردازند که به آنها علاقمندند و همچنین پوشش دهنده برای نیازهای جسمانی و روانشناختی آنهاست. هدف از این پژوهش توسعه اوقات فراغت دانشآموزان با رویکرد مبتنی بر فعالیتهای ورزشی در محیطهای مدرسه میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع (کیفی)، از لحاظ نوع روش گراندد تئوری است. جامعه آماری ما شامل مدیران ارشد آموزش و پرورش که سابقه مدیریت عملی و علمی در حوزه ورزش دانش آموزی را دارند بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و تعداد نمونه این پژوهش تا اشباع نظری از مدیران آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی با سابقه مدیریت در سطوح مختلف تا زمانی که اشباع نظری حاصل شود و با آنها مصاحبه به عمل آمد که در این پژوهش با اجرای 10 مصاحبه به این مرحله رسید، و طی سه مرحله کد گذاری انجام گرفت و 73 شاخص و 13 مولفه از بین مصاحبه های صورت گرفته، استخراج گردید که شامل عوامل علی (نیازهای فردی، نیازهای سازمانی)؛ عوامل مداخلهگر (عوامل فردی، عوامل سازمانی)؛ عوامل زمینهای (زیرساختها، ظرفیتهای اجتماعی و سازمانهای حمایتی)؛ ابعاد و نشانگرها (دسترس بودن فعالیتهای اوقات و فراغت، دستیابی مالی، دستیابی ذهنی(ادراکی) و دستیابی فیزیکی)؛ عوامل پیامدی (فردی و اجتماعی) و عوامل راهبردی بودند.
Naeimi A, Seyed Ameri M, Nouri M. Developing students' leisure time with an approach based on Islamic sports activities in school environments. mieaoi 2025; 14 (52) : 20 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1787-fa.html
نعیمی علی، سیدعامری میرحسن، نوری میثم. توسعه اوقات فراغت دانشآموزان با رویکرد مبتنی بر فعالیتهای ورزشی اسلامی در محیطهای مدرسه. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1404; 14 (52) :523-544